Pelotonsoefening Natuurbrandbestrijding op 28 september 2024

Pelotonsoefening Natuurbrandbestrijding

Beste ondernemer,

Ter informatie het onderstaande bericht;

Op zaterdagochtend 28 september wordt door de brandweer een natuurbrandbestrijdingsoefening georganiseerd in de duinen van Hoek van Holland. Het betreft een pelotonsoefening, waarbij o.a. de onderstaande eenheden en functionarissen meedoen:

1. Brandweer Hoek van Holland
  2. Brandweer Vlaardingen
  3. Brandweer Monster
  4. Brandweer Scheveningen
  5. (Hoofd) Officieren van Dienst
  6. Team Digitale Verkenning (droneteam)

De oefening zal plaatsvinden in de duingebieden aan beide kanten van de Rechtestraat. De uitgangspositie voor de oefenleiding is de parkeerplaats aldaar. Bij deze oefening wordt met rookmachines en afzetlint een zgn. ‘brandgebied’ geënsceneerd, waar door de eenheden een blussing op ingezet moet worden.
Daarnaast breidt de brand zich uit in de richting van de Rechtestraat, zodat ook daar een inzet gepleegd moet worden om overslag naar de andere kant van de weg te voorkomen.

In het benedenwinds gebied zal door middel van strobalen diverse ‘vliegvuur’ branden geënsceneerd worden. Hier zullen brandweermensen bij staan om alles in de gaten te houden. Na afloop wordt alles opgeruimd en vindt de evaluatie plaats.
Arco Kooijman van de brandweer Rotterdam Rijnmond zal zelf ter plaatse zijn om ‘gasten’ rond te leiden en van tekst en uitleg te voorzien. Dit vanuit zijn rol als dossierhouder natuurbrandbestrijding.